E-umění
E-umění
E-umění
Login:
Heslo:
  Pamatovat heslo
 
   
REGISTRACE  | NOVINKY | UŽIVATELÉ | REDAKCE | PARTNEŘI
« Další

Fenomén: Filmy o ženách a pro ženy

Fenomén: Filmy o ženách a pro ženy Odjakživa platilo pravidlo: nikdy neinvestuj do filmu, kde je v hlavní roli ženská a nebo fousatej chlap.


Zdá se, že nejen Hollywood bude muset některé regule upravit. Sonda do filmu o ženách a nejen pro ženy v posledních dvou dekádách.

Každé pravidlo má své výjimky, ale v tomto případě platí téměř absolutně. V hlavní roli žena. Tato představa spoustu filmových titánů stála dobré bydlo. Velkolepá adaptace Johanka z Arku s Ingrid Bergmanovou ve své době zruinovala celé studio a pokud se vedle ženské hvězdy neobjevil adekvátní muž, rozuměj hvězda, byl oheň na střeše. Občas se blýskalo na lepší časy například v konverzačních filmech s Doris Day, které ale spíš než na promyšlený děj lákaly na řeči o tabuizovaném sexu. Slušným magnetem byla Jane Fonda, ale abychom byli spravedliví za neslavné konce řady titulů nestál nezájem publika o její herecké kreace jako spíš její kontroverzní politická angažovanost. Ani královna ,,Kleopatra“ masivních honorářů Elizabeth Taylor nezvládla nikdy sérii hitů jako třeba Robert Redford. Obecně vzato ženy neměly trvalý ,,starpower“, což je termín pro hvězdy v hollywoodském systému a platí v něm pouze jeden zákon:,,Budeme se s tebou bavit podle toho, jak dopadl tvůj poslední film. Zásluhy nás nezajímají.“

Tmavými uličkami projíždí taxík, za jehož volantem sedí vietnamský veterán v podání Roberta de Nira, který má už dost špíny v ulicích. Štve ho, že mladá holka místo aby chodila do školy si vydělává vlastním tělem. Najednou to nebyla žádná smyslná přítelkyně hlavního hrdiny, co bere spravedlnost do vlastních rukou a nebo exotická krasavice s kterou hrdina mizí za západu slunce. Ta mladá holka byla Jodie Foster a bylo jí 12 let. Taxikář se stal filmovou klasikou a všem tvůrcům zajistil nesmrtelnost ve dvoraně filmové slávy. Jedna větší role pro vycházející hvězdu a mohlo to taky skončit. Foster vystudovala prestižní univerzitu v Yale obor afroamerické literatury, publikovala několik krátkých povídek a objevila se v několika snadno zapomenutelných dramatech. Průlom nastal v roce 1988 v dramatu Znásilnění. Hollywood se zrovna utápěl ve finanční krizi, společnosti Columbia z 14 premiér masivně propadlo hned 11 premiér a velké distribuční společnosti měly téměř shodné výsledky. Diváci, ale především divačky se hrnuly na relativně levný film o znásilnění mladé ženy. Foster hraje servírku Sáru, která se svému okolí nejeví zrovna jako ideál ctností a proto se nikdo ani nediví, že jí jednoho večera znásilní tři muži. Může si za to přece sama a navíc byla opilá. Sára musí přesvědčit i svou obhájkyni, aby jí brala vážně.

V horrorovém žánru bylo vždy zvykem ženy nejdříve odhalit a potom zamordovat. V devadesátém roce se režisér Rob Reiner po několika velkých úspěších vrhnul na knihu, o které nikdo nevěřil, že by se mohla úspěšně zfilmovat a tou byla Misery Stephena Kinga. Spisovatel románů pro ženy Paul Sheldon v podání Jamese Caana má bouračku uprostřed sněhové vánice v coloradských horách. Zachrání ho fortelná ošetřovatelka Annie Wilkes (Kathy Bates), která Sheldonovy romány miluje a začne o něj pečovat. Když zjistí, že její nejoblíbenější spisovatel její hrdinku v posledním románu poslal na onen svět donutí ho všemi prostředky, aby svou chybu odčinil. Jamese Caana zrovna pustili z léčebny po eskapádách s alkoholem a drogami, takže byl docela rád, že si může na celý film za milion dolarů lehnout do postele, to ale netušil, že se nad ním bude prohánět Kathy Bates. Misery dokázala, že někdy místo slizkých pařátů bohatě postačí starší žena ve flanelové košili a jedno těžítko ve tvaru prasete. S Kathy Bates se stala filmová hvězda a jasný důkaz toho, že i ,,obyčejná“ žena může naplnit kina, což se jí podařilo samozřejmě ještě několikrát zopakovat.

Ten samý rok se v pro divačky přijatelnějším žánru zjevila nohatá holka s širokým úsměvem, která za 3000 dolarů na týden změnila život milionům divaček na celém světě. O Julii Roberts už se mluvilo s úspěchem dvou filmů Mystic Pizza a Ocelová magnolie, které byly určeny pro ženské publikum a které vydělaly, ale Pretty Woman byla zásahem do černého a Julia Roberts se stala oficiální filmovou hvězdou. První hvězdou o které najednou začalo být zřejmé, že i kdyby hrála v telefonním seznamu, tak na něj přijdou diváci.

Mladá agentka FBI, která má vyřešit první případ své kariéry pár dnů před koncem školních povinností byla jako stvořená, ostatně jako Pretty Woman pro…Michelle Pfeiffer, která však Mlčení jehňátek (další Oskar pro Jodie Foster) i moderní romantickou pohádku odmítla. Z ujetých komedií a pohádek se stala často skloňovaným jménem v branži a atraktivní zevnějšek s velkou dávkou talentu z ní udělal další výraznou ženskou hvězdu, která není odsouzena k rolím mužských přívěšků.

Opravdu feministický film však na plátno převedl Ridley Scott a od režiséra Vetřelce nebo Blade Runnera by to asi očekával málokdo. I když, první Vetřelec je feministický film. Silná žena s vlastním názorem bojuje s o mnoho silnějším protivníkem z vesmíru, který na ní vystřeluje své druhé čelisti, jistě o tom již vznikla řada dizertací. Thelma a Louisa se staly popkulturním fenoménem. Žena v domácnosti Thelma (Geena Davis) a její sebejistá kamarádka Louisa (Susan Sarandon) si udělají nevinný výlet. Když je Thelma málem znásilněna na parkovišti, Louisa muže zastřelí. Začne zběsilá road movie.

Výčet nemůže být úplný bez nejambicióznější ženy Hollywoodu – Demi Moore. Která jiná herečka hrála vojandy (Pár správných chlapů), vyspala by se za milion dolarů s boháčem, aby mohla dál spokojeně žít s manželem (Neslušný návrh), byla ochraňovaná svou láskou ze záhrobí (Duch) a nebo by se nechala ostříhaná a s řádně vyrýsovanými svaly kopat do obličeje kanadou od pozdějšího Aragorna z Pána prstenů (G.I.Jane).

Takto silný začátek 90. let naznačil, že ženy už nemusí být takovým rizikem. Julia Roberts se tak s úspěchem vypořádala s uzurpátorským manželem v Nocích s nepřítelem a úspěchy slavila i v romantických komediích, Amerika si oblíbila své blonďaté zlatíčko Meg Ryan, Jodie Foster s úspěchem proplouvá žánry a stálicí je i Sandra Bullock, která se jako jediná dostala mezi hvězdy z akčních filmů. Na druhou stranu Sharon Stone ani zdaleka nenaplnila očekávání, která do ní byla vkládána, Elizabeth Berkeley se stala smutnou hvězdou jediného filmu a to Showgirls, po fenomenálním úspěchu série Vřískot se z Neve Campbell i přes několik příslibů také nestala hvězda první velikosti. I přes značné úspěchy však ženské hvězdy ani zdaleka nedosáhly platové politiky mužských protějšků. Změnilo se to až rokem 2000 ve filmu, který by mohl mít klidně podtitul padni komu padni. Byla to Erin Brockovich. Film, který stál a padal s Julií Roberts v roli svobodné matky, která bojuje s firmou produkující toxické odpady. Pravda se ukázala. Astronomických 20 milionů bylo pokořeno a film se stal komerčním hitem a jako třešničku si Julia Roberts odnesla vytouženého Oskara. Pak se však rozhodla být matkou a přestala se na delší čas věnovat byznysu naplno jako do té doby. Nyní se vrací ve Dvojí hře, kde má za partnera Clivea Owena, ale film bohužel není zdaleka tak úspěšný, jak se očekávalo.

V očích ženských divaček také počátkem této dekády pomohl rozvod s Tomem Cruisem dnes už megahvězdě Nicole Kidman, která se stala prototypem silné ženské hrdinky.

Speciální kapitolu však vytváří Angelina Jolie. Fenomén společenských magazínů, ale i filmových festivalů. Filmová hvězda v pravém slova stylu. I když řada jejích filmů zdaleka nedopadly jsou některé její výkony skutečně obdivuhodné. Eastwoodova Výměna z loňského roku je toho jasným důkazem.

Že bedýnka s kouzelnými obrázky má velkou sílu dokázala série Sex ve městě, která přímo zacílila a neminula, popřípadě seriál Ally McBealová. Filmová adaptace Sexu ve městě se stala komerčním megahitem a připravuje se pokračování.

Divačky středního věku si velice oblíbily Diane Lane, která se po spíše průměrné kariéře dostala do srdcí diváků úspěšnými tituly s Richardem Gerem, hlavně díky Nevěrné. Sama je však také slušným tahounem. Pod toskánským sluncem i Smrt on-line byly postavené jen na ní a skončily s příjemnými výsledky. To samé potkalo i Jennifer Connely, kterou proslavila herecká kreace v Rekviem za sen a diváci jí zaregistrovali především v oskarové Čisté duši.

Oskarová ceremonie herečkám pomáhá se etablovat i v očích diváků. Řada kritikou ceněných hereček z nezávislých filmů se tak díky světlům ramp dostanou do společenských časopisů a získají tak ochrannou značku svého talentu a čestné uznání. Vždy ale musejí umět hrát, sezónních krasavic je každý rok dvanáct do tuctu. V současnosti jsou nejlépe placenými herečkami Cameron Diaz a Reesee Witherspoon.

Speciální výjimku pak tvoří americká instituce jménem Meryl Streep. Herečka, která si z Oskarů může postavit plot, je posledních několik let tak silným komerčním tahounem, že klidně strčí do kapsy i Bruce Willise. Obrovské hity jako Ďábel nosí Pradu a Mamma Mia prokládané náročnějšími tituly jako jsou třeba Pochyby (The Doubt) dokládají, že zavedená hollywoodská pravidla mají své výjimky. Naštěstí. Nic to ovšem nemění na tom, že zásadní filmy jako byla Zrůda nebo Frida si obě hlavní představitelky Charlize Theron a Selma Hayek musely doslova vydupat ze země z pozice producentek a hrát a točit za minimální honoráře. Je ještě hodně témat a výzev, kterému budou muset ženy ve filmu čelit a po pravdě, pokud by se o této éře měl točit film bylo by to spíš drama než komedie, ale se šťastným koncem.

Předchozí »
BLOG - kategorie: Aktuálně  Film  Dějiny umění   Hodnocení: 10.00

ondra slanina Autor: ondra slanina
Vloženo: 22.05.2009 17:38
Shlédnuto: 3619x

Zobrazit všechny blogy autora

 

Hodnotit a vkládat komentář mohou jen registrovaní uživatelé
Hodnocení a komentáře

 

10
Tulipanek

Tulipanek | 26.05.2009 13:29

Vlastně se zdejšímu blogu a i ostatní četbě vyhýbám kvůli slabšímu zraku, který si radši šetřím pro chvilky z času kdy mohu kreslit a malovat. Tvůj styl psaní se mi ovšem líbí(!), dokonce až natolik, že jsem již několikrát pročetl "Průvodce bizarními filmy", "Hitlerovo kameramana", "Nejslavnější filmová monstra", "Francise Forda Coppola", "Ottavia Strada a jeho příběh rodiny", "Renesanční bouřliváky", "Alfreda Hitchcocka", "Radost z tvorby"....a samozřejmě i zdejší "Filmy o ženách...." Ještě pár takových tvých příspěvků a malířské náčiní vyměním za četbu, což mě neuživí...:)

ondra slanina | 28.05.2009 11:30

Děkuji uctivě.

     

 

 

Eumeni  
HOME | FOTOGRAFIE | VÝTVARNÉ UMĚNÍ | BLOG | KULTURNÍ PROGRAM | REGISTRACE | UŽIVATELÉ | REDAKCE | PARTNEŘI created by WEB-STUDIO
   
www.europeanarts.cz
Home Fotografie Výtvarné umění Blogy Kulturní program