E-umění
E-umění
E-umění
Login:
Heslo:
  Pamatovat heslo
 
   
REGISTRACE  | NOVINKY | UŽIVATELÉ | REDAKCE | PARTNEŘI
« Další

Malování bez kresby?

Malování bez kresby? Je možné malovat obrazy aniž by člověk uměl kreslit?


Odpověď na tento dotaz znám již řadu let a byla jsem přesvědčena, že ji musí znát snad  každý, kdo sáhl alespoň jednou na štětec.
Nezná ji každý :(  bohužel...
Ve škole nám říkali: kreslit, kreslit, kreslit a učit se vidět, znát souvislosti, atd... Proč by existoval třeba předmět jako "výtvarná příprava"?
Umět kreslit je základ všech výtvarných technik, to je nutnost, kterou by měl znát jak již profesionál tak amatér.
Znát pojmy a umět je předvést v praxi jako kompozice, zlatý řez, umisťování do formátu, používat formáty, umět proporční kresbu, znát perfektně perspektivu je skutečnost zhola nezbytná a porušovat tyto pravidla můžete až je umíte i ve spánku odříkat a předvést a použít.
Naučit se dobře kreslit je dřina, to víme všichni. Říkali nám :) "bez kresby nemůžete malovat", a nejen já s nimi musím souhlasit.
Někdo si možná řekne: "k čemu kresba, když maluji abstraktně. A stejně nikdo nepozná co je na obraze namalovaného a já si můžu vymyslet cokoli" Stojíte si zatím opravdu?
Znáte dobře význam slova "abstrakce"?
Víte jakou cestou dojít k abstrakci?
Abstrakce je výsledkem postupného zjednodušování kresby či malby.(ve zkratce). Tzn. Než začnu malovat konečný obraz, předchází mu několik přípravných kreseb či maleb. Prostě dojdu postupně ke kýženému výsledku.
Jak si rozkreslujete plátna když neumíte kreslit?
Víte, že se dá kreslit i na plátno? Umíte si připravit podložky pro závěsné obrazy? Umíte si připravit papír pro kresbu? Klížíte ho? Znáte materiály jak kresebné tak k malbě? Zkusili jste více technik malby? Co je důležitější: plátno našepsovat nebo naklížit? Je nutné oboje? Umíte si vyrobit olejové barvy? Co takhle uhel, víte jak ho získat zcela zdarma? Víte které barvy rychle schnou a které s určitým médiem jen tak nezaschnou?
Nedávno jsme řešili na kurzu obraz kolegyně, který je ještě po dvou letech mokrý. Kolegyně paní Š. se rozhodla, že začne malovat. Šla do prodejny výtvarných potřeb, koupila plátno, vybrala si barvy které se jí líbily, na internetu se dověděla že musí mít terpentýn a ještě lněný olej, dokoupila vše potřebné a jala se malovat. Výsledek? Nezaschnutá olejomalba po dvou letech (ani na povrchu).
Co z toho plyne?
Že nejen kreslit pro malbu je důležité. Musíte znát a vědět celkově. Je to jen na nás, na našem celoživotní vzděláváním. Vybrali jsme si jeden z nejúžasnějších koníčků, tak proč ho dokonale nepoznat?
O barvách a pigmentech i dalších materiálech jak kresebných tak i k malování, technikách, atd. se můžete dočíst na internetu (zadávejte raději odborná klíčová slova), v knihách (doporučuji knihu Techniky malby od Ludvíka Lososa, nakladatelství Aventinum – nevím, jestli ji ještě seženete, vyšla v roce 1994, vyšla i kniha Techika kresby a technika grafiky. Tyto knihy vychází ze skript z AVU), nebo se účastněte odborných kurzů olejomalby nebo kurzů kresby (vybírejte velmi pečlivě a hledejte odborné lektory).

Co vy si myslíte? Je nutné k malbě umět kreslit? A proč?

Předchozí »
BLOG - kategorie: Výtvarné umění  Malba  Kresba   Hodnocení: 8.50

l.lenek Autor: l.lenek
Vloženo: 27.04.2010 11:17
Shlédnuto: 5566x

Zobrazit všechny blogy autora

 

Hodnotit a vkládat komentář mohou jen registrovaní uživatelé
Hodnocení a komentáře

 

4
petrkell

petrkell | 02.01.2011 02:28

Tato úvaha o kresbě mě připadá že je opsána z osnov pro základní školy, jestli se někdo vážně chce zabývat uměním tak by neměl i když je to základní technika jí nadřazovat nad ostatní výtvarné projevy. Umění bohudík je svobodný projev který nepodléhá a neměl by podléhat jakýmsi školometným poučkám, řídí se svými pravidly která jsou daná každému tvůrci a to svobodně a nezávisle se rozhodnout o svém výtvarném projevu. Umělec může kreslit hyper realistiky ale také nemusí umět kreslit vůbec, když se rozhodne že ke své tvorbě to nepotřebuje. Známe spousty významných malířů kteří nebyli moc dobrými kreslíři např. Jackson Pollock i když tento malíř není můj šálek čaje, musím po pravdě přiznat že některé jeho obrazy mne skutečně oslovily. Poučka že abstrakce se řídí zjednodušováním malby nebo kresby, je pěkná ptákovina, mohu si dělat spousty přípravných skic ale také nemusím, záleží to zase jen na mém rozhodnutí. Tato úvaha jako reklama na kurzy kreslení – průměr. Názor na výtvarnou techniku pro mne – velmi slabé.

 

Bez fotografie

Nepomuk | 02.06.2010 12:21

To zname.Dej me 5 litrů a ja te naucim kreslit.O penezich to neni.

 

AD

Adios Embrios | 29.04.2010 21:16

a co nejake tve prace?

l.lenek | 01.05.2010 14:59

Vložila jsem poslední rozpracovanou a tudiž nedokončenou volnější kopii.

 

10
Jessy

Jessy | 29.04.2010 09:32

Souhlas, jedno bez druhého prostě nejde, aspoň mně ne

 

zubatá

zubatá | 29.04.2010 09:15

..kresba je základ a na ní je třeba stavět... takže s článkem rozhodně souhlas.

zubatá | 02.05.2010 19:00

Tak to opravdu nechápu, proč bych s tím souhlasit neměla. Kresba tuškou, posléze uhlem, rudkou a pod., portrétů, lidí, zvěře, předmětů byla to, čemu jsem se věnovala prvních 4-5 let, než jsem přešla k malbě. I teď si sem tam nějakou cvičnou kresbu udělám, o skycách k některým obrazům ani nemluvě. Takže s tímto článkem mohu jen souhlasit a nevím, proč se tomu někteří diví. Snad jen proto, že odemne žádnou kresbu neviděli? To by nebylo chytré, hodnotit a odsuzovat někoho, o kom nic nevím...

Adios Embrios | 02.05.2010 19:02

vsak ja nic nerikam, jen jsem ti podal Jinotajove slova trochu citelneji.

Adios Embrios | 02.05.2010 14:39

on se asi nejpsise divi tomu, ze ty s tim souhlasis.

Jinotaj | 29.04.2010 20:32

to se divim

zubatá | 02.05.2010 14:22

Copak, ty nevíš, že je kresba základ? Co vás v té škole tedy učí?

 

10
URBA

URBA | 28.04.2010 18:39

Výborný článok, úplne s textom súhlasim a pretože som iba veľký nadšenec umenia - moje pokusy o kresbu - maľbu sú neadekvátne k mojim predstavám o umení, tak som to momentálne zavesila na klinec a obdivujem napredovanie mnohých z Vás a úprimne sa tešim, keď sa Vam darí... Taktiež nám často v škole radili, vraj aspoň "čiarku" denne, resp. sediac v autobuse využívajúc čas s náčrtníkom na kolenách kresliť sediacich vôkol nás - skratka denne trénovať.. Lebo kresba i maľba je predovšetkým drina a len štipka talentu..Želám pekný deň všetkým..

l.lenek | 29.04.2010 09:13

Děkuji... Taky nám to ve škole říkali: "kreslete aspoň 5 minut denně". Snažím se tuto zásadu předat dále, bohužel někdy neúspěšně. Nu což, komu není rady tomu není... Zalsechla jsem kdysi kdesi, že talentu je 20% a dřiny 80%. ... asi od někoho moc chytrého. Zdravím...

Adios Embrios | 29.04.2010 09:36

ja bych to reaguloval na 50% na 50%.

 

SUN

SUN | 28.04.2010 18:22

Já se přidám, ač čistý amatér. Souhlasím s napsaným, dokonce souhlasím s tím, že i amatér by měl znát perspektivu a další, souhlasím s tím, že málokdo ví, co je abstrakce, teda my amatéři. Mám však jedno ALE. Jako amater jsem nestudovala a mám koníčka si malovat a kreslit, ale jaksi už nemám čas začít vše od začátku, jako bych měla na škole začít v 15 letech. Takže vítám zdejší Školu kreslení i rady, kterých se dočkám, ale už dopředu vím, že zřejmě nikdy nebudu umět kreslit tak, jako bych se to mohla naučit ve škole, kde vás nejen v kresbě cvičili, ale jak jsem z mnoha míst slyšela taky pěkně dřeli. A proč? Jednoduchá odpověď, chybí mi těch 45 roků a malovat chci a trošku se naučit i kreslit. Pro sebe, pro radost a třeba i pro kamarády. Tak za všechny, kteří sdílí tento můj názor, prosím, učte nás, ale buďte taky trošku shovívavý. Nejsme profíci a taky už žádný jarní salát :)

l.lenek | 29.04.2010 20:54

Nic si nedělejte z toho, že jste amatéři (a kdo není, já proti mé babičce a jiným - ač studovaná jsem amatér taky). Nezáleží na tom, jestli jste studovali výtvarnou školu či ne. Vezměte si ta slavná jména amatérů, kteří žádnou výtvarnou školu nevystudovali a přesto byli perfektní umělci. Samozřejmě záleží i na štěstí a náhodě. (Náhoda přeje připraveným). Henri Rousseau, Helena Zmatlíková, Milan Knížák (ten nikdy nedostudoval), je jich mraky. Myslím si, že nezáleží na tom, kolik vám je let. Když budu důchodová a po celý život jsem občas kreslila a budu se chtít do tvorby v důchodovém věku opřít, určitě za rok po denním tréninku budu mít pevnou linku. Zkoušejte kreslit všechno, co vám přijde pod ruku. Naučte se dívat, všímejte si ze začátku detailů, naučte se poučky, zákonitosti, nastudujte např. ty portréty (autoportréty - dle zrcadla, učte se i od druhých - př. Anderle - všímejte si jak kreslil portréty on - co zvýrazňoval, co například v obličeji potlačil, atd.), klidně překreslujte staré Mistry (kresby i malby) - např. Albrecht Dürer, Hans Holbein ml., Caravaggia, Rafaella, vyberte si přesnější rukopisy ve směrech jako je např. baroko, romantismus, klasicismus, atd. Kresby si schovejte a za rok si je poskládejte vedle sebe a uvidíte, kam jste se posunuli. Věřte tomu, že budete zírat. Jó, ještě jedna věc, kreslete alespoň na A2 ať se s rukou můžete pohnout a nejste limitovaní moc prostorem. Zkoušejte nejdřív konturovou kresbu (kreslíte pouze obrysy), pak lineární jednoduchou, pak lineární stínovanou - stíny pouze v lince, atd. Kreslete i třeba utěrku, kterou jste odhodili na kuchyň. linku. Prostě kreslete. Jo :))) zase jsem chytrá jak rádio, no raději budu končit ať vás spíše nenaštvu, jak povzbudím a nadchnu. Jdu psát ještě materiály a techniky kreseb a maleb. Dobrou noc

Adios Embrios | 29.04.2010 21:15

toho Knizaka bych moc nezminoval, je to autsajder...ktery prisel k tomu kde je jako slepy k houslim!

SUN | 29.04.2010 21:27

Ne chytrá jako rádio, ne, mně se to líbí, je to taková jiskřička naděje, že třeba se ještě něco zadaří, něco, co dříve nebylo možný a teď, ještě bude čas, jó, fakt líbí. :)

 

10
AD

Adios Embrios | 28.04.2010 17:50

Vyborne, sam bych to lepe nenapsal, mozna bych tam jeste prihodil, par hesel, ale opravdu vyborny clnanek a rozeslal bych ho vsem at si ho povinne prectou. Napriklad ta abstrakce. Je pravda, ze vetsina lidi dnes nevi co to abstrakce je , jak vznikla, kdy vznikla atd...Vyyyyborne a dekuji! Jinac co ja si myslim...samozrejme ze je treba umet kreslit...nebo jinak ta otazka je spatne polozena...Ja nemusim umet kreslit pro malbu...ja musim umet zaklady a jedno jestli se je naucim formou kresby nebo malby. Otazka mela byt polozena spise takhle: je nutne mit zaklady kresby ci malby, proto abychom mohli tvorit napriklad abstrakne, stylizovane atd...? Neni to davno kdy mi tu nekdo polozil otazku: Myslis si ze Egon Schiele potreboval umet zaklady aby kreslil jak kreslil? Lidi vidi neco co neni realisticke nebo vidi abstrakci a pripadam jim, ze si to ti lide vycucali z prstu a ze je to jednoduche. Nebo spise, ze to muzem delat taky ne...Absolutne nema vetsina prehled o tom, co je co neni treba. Potom, nedokazou ani ocenit umeni. Nedokazou rozlisovat kvalitu od kyce atd...Zaklady nejsou treba jen pro tvorbu, ale taky pro vseobecny prehled. Takze abych moc nemarnil svuj cas, tak chci znovu podekovat za tento clanek a mej se!

Rachel | 29.04.2010 11:38

Jen tak mimochodem, predevcirem jsem se vratila z Milana, kde jsem navstivila vystavu prave Schieleho+par dalsich. Bylo tam spousty fotek z Egonova zivota, na jedne fotce byl v atelieru s ostatnimi zaky pri sekci figuralky, byl oznacen na fotce krouzkem, a pod tim bylo receno, ze jak je patrne z fotky, Egon je az v poslednich rade, nejdal od modelu, ''nezucastnene'', nebot neuznaval klasicky pristupy ke kresbe. Vzpomnela jsem se na tebe, i na tuhle otazku, kterou jsem ti kladla asi pred rokem... myslim si, ze nekdo proste prirozene stylizuje od zacatku, protoze to neumi jinak, nebo to jinak nechce. Tim vsak nechci oponovat nazoru, ze je dobry mit prehled, nebo, ze ho Egon nemel. Zatim cus

Rachel | 29.04.2010 11:40

S temi nosy to byl prima napad, taky zkusim, az si udelam cas. Zdarec

Adios Embrios | 29.04.2010 13:36

Klasickou kresbou mohl opovrhovat, ale ne zaklady. Ja taky oprvrhuji klasickou kresbou, kterou ti kresli vetsina lidi...ale neni to jakoze oprvzeni typu to je spatne. Je si vsimam jinych veci nez ostatni, a podobne to mel i Egon. Na jeho kresbach nevidis blbosti, vychazi ze znalosti anatomie, bez nich by nebyl schopny tak funkcne stylizovat. Je rozdil znat a projit zaklady kresby jako takovymi. Egon byl genius, proc stracel cas kreslenim klasicke kresby kdyz ty veci a zna...? To mas tezko...ale tvrdit, ze Egon nepotreboval zaklad je pitomost. Kdby neznal anatomii atd...tak nedokaze vytvorit to co vytvoril.

l.lenek | 29.04.2010 20:12

Tak jsi mne předběhl v odpovědi. Naprosto souhlasím a podepisuji se také. Na Egonově kresbách je vidět, že anatomii měl v malíku. Jeho styl kresby je nádherný a čistý a anatomicky v naprostém pořádku. Já například akademickou kresbu mám ráda a sama tak kreslím a maluji. Na druhou stranu, když ilustruji pro děti, pak se můj rukopis kresby mění v naivní styl. Věřím tomu, že za dvacet let budu kreslit ještě jinak. Jde to nějak s tím životem. pěkný večer.

emilios | 22.01.2013 11:48

Ano, pan Knižák, je, tedy pro mne, obyčejný umělecký DILETANT !

     

 

 

Eumeni  
HOME | FOTOGRAFIE | VÝTVARNÉ UMĚNÍ | BLOG | KULTURNÍ PROGRAM | REGISTRACE | UŽIVATELÉ | REDAKCE | PARTNEŘI created by WEB-STUDIO
   
www.europeanarts.cz
Home Fotografie Výtvarné umění Blogy Kulturní program